50 Countries rejseblog

Rejseplanlægning spaguide rejsetips

🇩🇰 Overvejelser før du booker en spaferie

Danske indlæg, Rejseplanlægning, Spa

Jeg elsker sparejser, spadage, rejser med spa, eller bare lidt spaprodukter derhjemme til at gøre hverdagen lidt mere lækker. Er du i tvivl om hvor du skal booke din næste spaoplevelse, så læs mere om mine erfaringer her.

Kosmetisk operation i Estland

Mit spaeventyr startede for flere år siden, da jeg tog på spa weekendtur til Estland med min søster. Vi havde en forestilling om et lækkert hotel med flotte værelser ud til Østersøen og en spa med fokus på afslapning og helse. Da vi ankom til Estland regnede det og på hotellet indså vi hurtigt at vores forventninger havde været forkerte. Værelset var et helt standard business værelse uden megen charme. I spaen var der larmende børn og der blev serveret pomfritter og vodka ved poolen. I løbet af vores weekend fik vi to behandlinger, som begge var gode. Men det var tydeligt at hotellet mest henvendte sig til rige russere som skulle have foretaget en kosmetisk operation.

Pris og kulturforskelle

Vi havde en hyggelig weekend, men vi fik også lært at ved spaophold (som så meget andet) hænger pris og kvalitet sammen. Det var helt tydeligt at hotellet havde dygtige behandlere ansat, men vi fik slet ikke den afslappede spastemning som vi ledte efter. Derfor har jeg lært at det betaler sig at læse rigtig meget om stedet inden jeg booker. Der kan nemlig være meget stor forskel på en spaoplevelse i Danmark, Estland og Asien.

Afslapning i Sverige

På min næste spatur var jeg knap så modig og valgte sammen med min mand at tage til Falkenberg Spa Hotel for en enkelt overnatning. Også denne gang regnede det på hele vores tur, men vi nød turen. Hotellet var ganske lækkert og havde en god morgenmadsbuffet. Det trak dog ned at man ikke kunne bestille roomservice og at spaeen var overfyldt. Selve køreturen til Falkenberg fra København tager 2½ time, hvilket er lidt for meget til mig, når det kun er for 1 overnatning.

Afstand og transportpris

Af den tur lærte jeg at være ekstra obs på transporttiden og transportomkostningen. Vi havde ikke nogen brobizz til Øresundsbroen, så vi endte med at betale næsten 700 kr. for broen.

I sidste weekend var vi i Ystad. Vi havde lånt en brobizz, så vi kun betalte 330 kr. for broen – det kan virkelig betale sig at undersøge transporten.

Hoteller med spa

Jeg elsker at gå i spa når jeg er på ferie og der har virkelig været nogle gode oplevelser undervejs. På Seychellerne havde hotellet den største spa i det indiske ocean og på Maldiverne havde de en helt uforglemmelig spa. På Maldiverne var det ikke bare en behandling, men et helt ritual hvor der var tænkt over alle detaljer. Lige fra modtagelse i receptionen, hvor du skulle vælge en sten med et positivt ord, til massagebriksen som havde kik til havet nedenunder og til det afsluttende skumbad på hyttens terrasse hvor vi nød champagne, bobler og frugt.

Helheden er vigtig

Det lærte mig at det ikke kun er behandlingen som er vigtig, men omgivelserne, lydene, ritualet og ikke mindst behandleren og de produkter som bruges. Til sammen skaber de en helhed som er større end de enkelte dele.

Stemning og gør-det-selv-spa

Vi fik en overnatning på Ystad Sjaltsöbad i bryllupsgave og jeg var meget spændt på om hotellet nu også kunne leve op til al hypen – for alle danske bloggere har nærmest været der og lovprist det, så jeg var lidt skeptisk. Men hotellet var godt og gør-det-selv-oplevelsen The Creek Experience var super. Jeg er allerede ved at overveje hvornår vi skal derover næste gang.

Hvad er dit bedste spa tips?

Du kan finde flere videoer og billeder på min Instagram. Siden indeholder affiliate links, som betyder at jeg får en lille kommision hvis du vælger at købe noget via nogle af de sider jeg linker til.