50 Countries rejseblog

Fraklip fra rejserne

Danske indlæg, Rejsetips
Ambulance Australien

H.C. Andersen skrev “at rejse er at leve” og det har han helt sikkert ret i.

Lige så fantastisk og berigende rejser kam være, ligeså bøvlet og fusterende kan det også være.

Jeg har samlet et par fraklip, fra de rejser hvor tingene ikke gik helt optimalt.

Bidrag gerne med dine egne rejsefraklip i kommentarfeltet.

Krydstogt på krykker

Jeg besøgte en veninde som studerende i USA. På feriens 2. dag ødelagt jeg mit knæ på en løbetur i Central Park. Resten af turen blev tilbragt på krykker. Selv vores krydstogt til Bahama, hvor min søde veninde skubbede mig rundt i kørestol på stranden.

Bahamas

På flyveturen hjem skulle jeg mellemlande i New York og blev placeret i en rullestol. Min eskorte kom alt for sent, men prioriterede lige at få en sandwich inden hun rullede afsted med mig. Under hele turen gennem lufthavnen sagde den noget kraftige dame “I’m running, I’m running” mens vi sneglede os afsted. Da jeg humpede om bord på flyet, var det kun krykkerne der forhindrede at jeg fik skæld ud af de ventende passagerer.

Tip: har du styr på afbestillingsforsikringen, hvis du kommer til skade inden ferien? Ellers læs her.

At sove i lufthavnen

Det kan måske lyde som en billig overnatning at sove i lufthavnen, mens du venter på det næste fly. Men i Kuala Lumpur lufthavn er de ikke fan af overnattende gæster.

Så om natten bliver der skruet op for lysstofrørene og hver halve time afspilles en høj lyd. Det er også først muligt at checke ind et par timer før adgang, så du skal sove ovenpå din bagage og være på vagt overfor andre passagerer med vandrende hænder.

Tip: find et billigt lufthavnshotel, det er ikke bøvlet værd at sove i lufthavnen

Uheld i Thailand

Da vi skulle have et par timer til at gå i Thailand inden vi skulle flyve videre, valgte jeg at få en hårkur hos den lokale frisør. Det viste sig at deres produkter ikke duer i skandinavisk hår og jeg måtte klippe det meste af, da produktet ikke kunne vaskes ud.

Frisør i Thailand

Dårlige valg i Australien

Jeg tilbragte et semester i Australien på min bachelor, hvor jeg spillede for universitets Futsal hold. Så da vi skulle til de nationale Uni-Games ville jeg ikke lade en kold lungebetændelse sætte mig på bænken. Men jeg blev ramt af et hård skud lige i solar plexus og måtte en tur på hospitalet inden jeg kunne trækket vejret normalt igen.

Ambulance Australien

Backpacker på afveje

På en rundrejse i Myanmar, kort efter at landet havde åbnet grænserne for turister, tog min veninde og jeg rundt i landet med bus. Ofte var chaufføren skæv af at tygge nødder og det var mere held end forstand at vi kom helskindet frem.

Tidsbegrebet er ikke så punktlig i Myanmar som det er i Danmark, så ofte ankom busserne flere timer for tidliget eller for sent. Derfor ankom vi ret sent til Mandalay og ingen af hotellerne havde plads til os. Vi gik rundt i en kæmpe storby sent om aftenen, uden mobilsignal eller andet til at hjælpe os. En overdækket ladvogn holder ind, med 5 mænd ombord og siger at de kommer fra det sidste hotel vi har forsøgt. De tilbød at køre os til et andet hotel. Vi mente ikke at det var særlig smart at stige ombord, men det var heller ikke sikkert at blive på gaden, så vi satte os yderst, så vi kunne hoppe hurtigt af. Vi kørte rundt i byen i et kvarters tid, uden at vide hvor vi var på vej hen. Men vi blev sat af på et hotel, som havde plads til os og mændende ville ikke have betaling for køreturen.

Tip: de lokale hjælper ofte, men sørg for at planlægge ordentligt hjemmefra. Der er ingen grund til at sætte dig selv i fare, og få lande er så sikre som Danmark.

Myanmar

Selvom mine rejser ikke altid er gået som planlagt, så er det at rejse ud i verden stadig noget af det mest fantastiske. Det giver unikke oplevelser og man bliver hurtigt knyttet tæt sammen med sine medrejsende, når tingene går skævt.